Το περιμέναμε πολλά χρόνια. Μία θριαμβευτική επιστροφή με το “At Night We Prey”. Ένα από τα πιο σημαντικά συγκροτήματα στην ιστορία της ελληνικής σκηνής και μέλος της…ανίερης τριάδας μαζί με Rotting Christ και Septicflesh. Οι Nightfall είναι πάλι εδώ και αυτή τη φορά τα πράγματα είναι διαφορετικά. Το γιατί, μας το εξηγεί ο Ευθύμης Καραδήμας. Ιδρυτικό μέλος και μοναδική σταθερά στην πορεία τους. Τραγουδιστής, συνθέτης, στιχουργός. Ενίοτε πληκτράς, μπασίστας και κιθαρίστας. Μία συζήτηση στην οποία δε μασάει τα λόγια του και λέει πάρα πολλά ενδιαφέροντα πράγματα. Συνέντευξη: Γιώργος Τερζάκης

Rockpages.gr: Ας ξεκινήσουμε με το τι έκανε ή τι δεν έκανε η μπάντα από το 2013 και την κυκλοφορία του “Cassiopeia”.

Ευθύμης Καραδήμας: Αγρανάπαυση, η λεγόμενη. Δεν είναι κάτι καινούριο για εμάς. Χαριτολογώντας, παραλληλίζω με σειρά του Netflix όλη τη δραστηριότητα της μπάντας από την ίδρυσή της. Για κάποιο περίεργο λόγο, τελείως κατά τύχη, παρατήρησα ότι έχουμε πέσει σε τέσσερεις διαφορετικές δεκαετίες όπου κάθε φορά με διαφορετική εταιρεία και σύνθεση κάναμε μια νέα αρχή. Έτσι και τώρα στην τέταρτη περίοδο είμαστε με τη Season Of Mist, με νέο δίσκο και πλέον με την απόφαση ότι θα ξεκινήσουμε συναυλιακή δραστηριότητα, κάτι που είχαμε πολύ αραιά στην ιστορία μας.

Rockpages.gr: Νέα σύνθεση λοιπόν, πλάνα για ζωντανές εμφανίσεις και νέος δίσκος. Πώς προέκυψαν όλα αυτά;

Ευθύμης Καραδήμας: Σχετικά με τη σύνθεση, είμαι από τους ανθρώπους που μου αρέσει να γνωρίζω νέους μουσικούς, να ανταλλάζουμε ιδέες και απαιτώ από τον κάθε ή την κάθε μουσικό που συνεργάζομαι να καταθέτει ένα κομμάτι της ψυχής του ή της ψυχής της. Δεν είμαι θιασώτης των συγκροτημάτων που κάνουν τα πάντα ένα-δύο άτομα και οι υπόλοιποι είναι απλά «πληρωμένα πιστόλια». Έτσι και το “At Night We Prey” είναι το αποτέλεσμα της προσπάθειας μεταξύ μας σαν μια μικρή ομάδα, σαν μια μικρή οικογένεια. Η κατάσταση άλλαξε σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο επειδή μου έλειψε η επαφή με τη μουσική πλευρά της μπάντας, δηλαδή το να παίξουμε σε ένα studio μουσική και να δώσουμε συναυλίες. Βοήθησε και η δημιουργία των The Slayerking σε αυτό καθώς και ο Μιχάλης Γαλιάτσος, ο κιθαρίστας μας από την πρώτη περίοδο που μου είπε να κάναμε πάλι κάτι μαζί. Εκεί ήρθε και η ιστορία με την κατάθλιψη, μια παλιά ιστορία, που δε δεχόμουν να τη δω λόγω των στερεότυπων της κοινωνίας για τους άντρες και την αδυναμία που δεν πρέπει να δείχνουν. Ήθελα λοιπόν να πω αυτή την ιστορία και το έκανα μέσω των Nightfall. Αυτό βέβαια δεν ξεκίνησε μέσα στην καραντίνα αλλά περίπου το 2018, απλά συνέπεσε με αυτή να βγούμε πάλι στο προσκήνιο. Ήμασταν και κατά κάποιο τρόπο τυχεροί επειδή ήρθε και κούμπωσε η θεματολογία με όλο αυτό το ψυχικό βάρος που έχουμε όλοι στις πλάτες μας παγκοσμίως λόγω αυτής της κατάστασης.

Rockpages.gr: Δε σκέφτηκες να κρατούσες την κυκλοφορία για ένα-δυο χρόνια μετά;

Ευθύμης Καραδήμας: Με τίποτα. Αυτό είναι κατάθεση ψυχής. Δεν είναι προϊόν που ρίχνεις στην αγορά όποτε το κρίνεις σωστό. Το βγάζεις από μέσα σου για να μη σε συνθλίψει. Η ερώτησή σου βέβαια είναι πάρα πολύ σωστή, αφού η μουσική μας έχει καταλήξει να είναι ένα προϊόν, το οποίο είναι τελείως λάθος. Παίζεται από λίγους και είναι για λίγους, είναι μια υποκουλτούρα με την καλή έννοια φυσικά. Δεν είναι mainstream, οπότε είναι χαζό να λειτουργεί με τους κανόνες της mainstream μουσικής.

Rockpages.gr: Είχατε και μια πρόσφατη προσθήκη στη μπάντα, στη θέση του μπάσου. Το ότι το ξανάπιασες μετά από χρόνια για τους Nightfall είχε να κάνει και με το ότι παίζεις στους The Slayerking, σωστά;

Ευθύμης Καραδήμας: Ναι, έτσι είναι.

Rockpages.gr: Οπότε πώς και μπήκε η Βασιλική Μπιζά στην εικόνα;

Ευθύμης Καραδήμας: Η Βασιλική είναι ένα άτομο που έλειπε από τη μπάντα. Έχει μια πάρα πολύ ωραία προσωπικότητα και σαν γυναίκα βοηθάει επειδή πλέον ανήκουμε κι εμείς στο κύμα της εποχής μας που θέλει να πνίξει την πατριαρχία, επειδή κι εμείς είμαστε θύματα της πατριαρχίας όπως είπα και πριν. Επίσης η Βασιλική είναι μία ολοκληρωμένη μουσικός και αφού είχα ηχογραφήσει εγώ το μπάσο και έπεσε η ιδέα να έρθει μαζί μας, της έβαλα να ακούσει ώστε να μου πει την άποψή της και όχι μόνο τα άκουσε αλλά τα έπαιξε κιόλας. Μας έκανε όλους να νιώσουμε άνετα, σκεπτόμενοι ότι είναι ένα άτομο που θα μας κάνει να περάσουμε όμορφες δημιουργικές στιγμές είτε στο studio είτε στην περιοδεία. Από τον επόμενο δίσκο πιστεύω ότι η Βασιλική θα είναι στο πόστο της και θα προσφέρει πολλά ωραία πράγματα.

Rockpages.gr: Πόσο καιρό πήρε το “At Night We Prey” να ετοιμαστεί από τη σύνθεση μέχρι την ηχογράφηση και πόσο συνέβαλαν τα νέα μέλη σε αυτό;

Ευθύμης Καραδήμας: Η ηχογράφηση πήρε παραπάνω από ένα χρόνο. Το album ξεκίνησε συνθετικά με τον Μιχάλη το 2018, μετά ήρθε ο Φώτης Benardo στη μπάντα και αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε από μηδενική βάση, παρόλο που υπήρχαν κομμάτια, ώστε να έχει χώρο να λειτουργήσει. Πήρε περίπου δυόμιση χρόνια όλο μαζί, με διαλείμματα φυσικά.

Rockpages.gr: Η Season Of Mist είναι μία κορυφαία εταιρεία στο χώρο. Πόσο δύσκολο ήταν να έρθετε σε συμφωνία από τη στιγμή που ήσασταν ανενεργοί τόσα χρόνια;

Ευθύμης Καραδήμας: Το καλό με τους Nightfall είναι ότι ενώ είναι μια μπάντα που συναυλιακά απείχε δύο δεκαετίες, είναι μια μπάντα που την ξέρουν όλοι. Ποτέ δεν είχαμε πρόβλημα στο να μας ανοίξει μια πόρτα. Ποτέ. Το πρόβλημα ήταν πάντα σε εμάς και σε εμένα. Προφανώς είχε να κάνει με την άρνηση να δω εγώ κάποια πράγματα στην πραγματική τους διάσταση. Οπότε η ισχυρή γνώμη που είχα εγώ αυτά τα είκοσι χρόνια, η λάθος αντιμετώπιση της σκηνής και το θέμα της κατάθλιψης που είναι μαζί μου εδώ και πάρα πολλά χρόνια σίγουρα έπαιξαν ρόλο στις αποφάσεις.

Rockpages.gr: Μαζί με το album βγήκαν και πολλές επανακυκλοφορίες από την πρώτη περίοδο του συγκροτήματος. Δική σου ιδέα ή της εταιρείας;

Ευθύμης Καραδήμας: Ήταν συγκυρία. Η Holy Records κρατούσε τα δικαιώματά μας, όπως και όλων των συγκροτημάτων που είχε και ήθελε κάποια στιγμή να τα πουλήσει. Λόγω της πολύ καλής σχέσης που είχα μαζί τους, δέχτηκαν να τα δώσουν σε εμένα. Αυτές οι συζητήσεις και οι διαπραγματεύσεις πήραν χρόνια επειδή δεν αποτελούσε και δική μου προτεραιότητα. Βρήκαμε μια λύση με το που κλείστηκε η συμφωνία με την Season Of Mist και προτάθηκε να δώσουν τα δικαιώματα σε αυτούς. Τελικά τα πήρα εγώ και τα παραχώρησα στην Season Of Mist για τις επανακυκλοφορίες.

Rockpages.gr: Βγάλατε και δύο videos από επανεκτελέσεις παλιότερων τραγουδιών σας στα Sierra Studios. Πώς ήρθε αυτή η ιδέα και υπήρχε πλάνο να βγούνε και άλλα;

Ευθύμης Καραδήμας: Υπήρχε πλάνο να βγει και το “Precious/All My Love Is Lost” και το “Iris (And The Burning Aureole)”. Αλλά δεν υπήρχε λόγος, είναι πανομοιότυπα. Υπάρχει η σκέψη να βγάλουμε ένα EP με αυτά τα τέσσερα παιγμένα ζωντανά, οπότε αν γίνει θα βγάλουμε και τα άλλα δύο τότε. Δεν έχουν κάτι να προσφέρουν, είναι το ίδιο πράγμα με το “Ishtar (Celebrate Your Beauty)” και το “As Your God Is Failing Once Again”. Αυτά βγήκαν επειδή υπήρχε το κενό μετά την πρώτη καραντίνα, ουσιαστικά για να συστηθούμε πάλι στον κόσμο.

Rockpages.gr: Μιας και φέτος συμπληρώνονται τριάντα χρόνια από την ίδρυση του συγκροτήματος…

Ευθύμης Καραδήμας: Φέτος, ε;

Rockpages.gr: Ναι, 1991 με 2021.

Ευθύμης Καραδήμας: Ναι, σωστά.

Rockpages.gr: Δεν το σκέφτηκες;

Ευθύμης Καραδήμας: Δεν το λαμβάνω υπόψη μου καν (γέλια).

Rockpages.gr: Ποιες είναι οι διαφορές που βλέπεις στη μουσική βιομηχανία του τότε και του τώρα και τι προτιμάς;

Ευθύμης Καραδήμας: Προτιμώ το τώρα. Πάντα προτιμώ το τώρα. Άλλες οι δυσκολίες εκείνης της εποχής, άλλες της τωρινής. Τότε το metal ήταν περισσότερο σαν κοινωνική αντίδραση μέσω της τέχνης. Ήταν μια προσπάθεια μειονοτήτων, ανθρώπων οι οποίοι ήταν στο περιθώριο των κοινωνιών επειδή είχαν εναλλακτικά γούστα, εναλλακτική εμφάνιση ή απόψεις και προσπαθούσαν αυτοί οι άνθρωποι, πριν καν υπάρξει το internet, να βρουν άλλους σαν αυτούς για να μην νιώθουν ότι είναι εξαμβλώματα. Οπότε όλη αυτή η προσπάθεια ξεκίνησε λόγω της ανάγκης για επικοινωνίας, όχι τόσο ώστε να παράγουμε σωστή μουσική. Πολλές φορές ξύναμε, κάναμε κακές παραγωγές αλλά υπήρχε αυτή η ψυχή που έπρεπε να βγει προς τα έξω. Η εποχή μας στέκεται τελείως αντίθετα. Έχεις επιλογή να φτιάξεις ό,τι ήχο θες, να παράγεις άψογα δημιουργήματα και τον κίνδυνο να είναι στείρα. Να μην έχουν αυτή την ψυχή, αυτόν τον τσαμπουκά που υπήρχε τότε. Για να τον βγάλεις αυτόν πρέπει να μπεις σε μια κατάσταση αυθυποβολής, να νιώσεις ότι κάτι πρέπει να καταθέσεις. Είναι πάρα πολύ δύσκολο όταν έχεις όλα τα καλούδια του κόσμου. Γι’ αυτό χρειάζεται παραπάνω προσπάθεια από τις μπάντες να μιλήσουν για πράγματα που αφορούν το τώρα και όχι το χθες.

Rockpages.gr: Πάμε και στα συναυλιακά πλάνα. Αρχικά, μια εμφάνιση στο Gagarin στις 13 Νοεμβρίου. Επετειακό show ή προώθηση της νέας δουλειάς;

Ευθύμης Καραδήμας: Σίγουρα θα είναι το νέο album, η νέα σύνθεση, η νέα σεζόν της μπάντας αλλά θα υπάρχουν και παλιά κομμάτια. Περιμένουμε πώς και πώς να παίξουμε και θα προσπαθήσουμε ώστε να είναι το οπτικοακουστικό αποτέλεσμα αντάξιο της ιστορίας της μπάντας. Βέβαια θέλουμε την υποστήριξη όλων εσάς επειδή είσαστε αναπόσπαστο κομμάτι αυτής της προσπάθειας, καθώς και την ειλικρινή σας αντίδραση.

Rockpages.gr: Μετά από αυτό υπάρχει και η εξ’ αναβολής ευρωπαϊκή περιοδεία με τους τεράστιους Draconian, τον Μάρτιο. Πόσο θα κρατήσει αυτό;

Ευθύμης Καραδήμας: Περίπου τρεις βδομάδες.

Rockpages.gr: Υπάρχει κάτι άλλο στον ορίζοντα;

Ευθύμης Καραδήμας: Μετά το Gagarin είναι να παίξουμε στο Metallian Festival, ένα περιοδικό από τα πιο παλιά και γνωστά στην ευρωπαϊκή metal σκηνή. Είναι το αντίστοιχο του βρετανικού Terrorizer για τη Γαλλία και κάνει ένα επετειακό festival για τα τριάντα χρόνια του. Ουσιαστικά θα εμφανιστούμε σαν Nightfall στην Γαλλία μετά από είκοσι χρόνια. Είναι μεγάλη υπόθεση για εμάς. Και σιγά σιγά θα βγαίνουν και άλλες ημερομηνίες.

Rockpages.gr: Λίγο πριν κλείσουμε, πες μας και δυο λόγια για το ντοκιμαντέρ που ετοιμάζεται με την ιστορία του συγκροτήματος.

Ευθύμης Καραδήμας: Αυτό είναι μια ιδέα του Antoine de Montremy από το Παρίσι, που ανακάλυψε το συγκρότημα στην πρώτη μας περίοδο και τον ενέπνευσαν οι στίχοι και η μουσική μας σε διάφορες πτυχές της ζωής του. Έχει τη δική του εταιρεία παραγωγής και μια μέρα με πήρε τηλέφωνο και μου είπε ότι θέλει να κάνει ένα ντοκιμαντέρ για τους Nightfall επειδή όπως τον βοηθήσαμε εμείς στη ζωή του να πάει παρακάτω θέλει κι αυτός να ανταποδώσει σε εμάς τώρα που επανερχόμαστε στο προσκήνιο. Όταν τον ρώτησα τι θα κοστίσει, επειδή δεν παύει κάτι τέτοιο να είναι μια ακριβή παραγωγή, μου είπε να μην ανησυχώ. Η εταιρεία του πάει πολύ καλά και κάθε χρόνο βάζει ένα ποσό στην άκρη το οποίο γυρίζει στις τέχνες, υποστηρίζοντας πράγματα και ανθρώπους που αγαπάει και τον εμπνέουν. Δεν έχω ακούσει κάτι καλύτερο από αυτό. Είναι φοβερό. Ήρθε στην Αθήνα, μιλήσαμε και συμφώνησα. Πιστεύω σε δυο χρόνια θα είναι έτοιμο.

Rockpages.gr: Τέλος, ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη ανάμνηση από την ιστορία της μπάντας;

Ευθύμης Καραδήμας: Οι καλές είναι πολλές, επειδή κάνουμε τη λεγόμενη αγρανάπαυση που είπα στην αρχή, κάθε αρχή έχει την ομορφιά της. Σε φέρνει πάλι κοντά στα νιάτα σου. Λατρεύω τις εκκινήσεις, κάθε μία είναι όμορφη. Η δύσκολη στιγμή ήταν το τέλος της πρώτης περιόδου επειδή δεν υπήρχε η γνώση του πώς κλείνουμε ένα κεφάλαιο. Το μάθαμε με τον δύσκολο τρόπο και ήταν πολύ σκληρό μάθημα.