Συστάσεις; Περιττές, όπως λέμε συνήθως για συγκροτήματα του μεγέθους των Katatonia. Οι Σουηδοί είναι από τα πλέον κορυφαία συγκροτήματα στον ήχο που υπηρετούν και είμαστε αρκετά τυχεροί που τους βλέπουμε συχνά στη χώρα μας. Πάμε να δούμε σε γενικές γραμμές τις περιπτώσεις που άλλαξαν τον ήχο τους ή πειραματίστηκαν με αυτόν.

Η Doom/Death Περίοδος: Η χρονιά ήταν 1987 όταν ξεκίνησαν την πορεία τους σαν Melancholium παίζοντας θορυβώδες death metal. Άλλαξαν το όνομά τους το 1991 και ο ήχος τους πήγε στο doom/death metal, αφού επηρεάστηκαν πάρα πολύ από τους γίγαντες Paradise Lost και πιο συγκεκριμένα το album “Gothic”. Το έκαναν εξαιρετικά, αλλά δεν κράτησε για πολλά χρόνια. Πρόλαβαν να μας χαρίσουν όμως τις δισκάρες “Dance Of December Souls” και “Brave Murder Day” μαζί με κάποια demos, splits και EPs.

Katatonia03

Η Μεγάλη Αλλαγή: Το ημερολόγιο έδειχνε 1998 και οι νέοι Katatonia συστήθηκαν στο κοινό. Από τη μία, οι επιρροές της μπάντας που ήθελε να δοκιμάσει κάτι διαφορετικό. Από την άλλη, κάποια θέματα με τη φωνή του Jonas Renske οδήγησαν στο νέο πρόσωπο το οποίο γνωρίζουμε μέχρι και τώρα. Ένας ήχος άμεσα αναγνωρίσιμος, ο οποίος μπορεί να μπει στο πλαίσιο του atmospheric metal/rock με τη χαρακτηριστικότατη φωνή του Renske και τις μελαγχολικές μελωδίες να οδηγούν τη μπάντα μέχρι τώρα. Χωρίς να επαναλαμβάνονται, αλλά χωρίς να ξεφεύγουν και από το στυλ τους, έβγαλαν διαμάντια όπως τα “Discouraged Ones”, “Tonight’s Decision”, “Last Fair Deal Gone Down”, “Viva Emptiness”, “The Great Cold Distance”, “Night Is The New Day”, “Dead End Kings” και “The Fall Of Hearts”. Ναι, δεν άφησα κάποιο έξω, αλλά δε γινόταν αλλιώς. Το συγκρότημα έχει τσακωθεί με τη μετριότητα, δεν υπάρχει άλλη εξήγηση.

Οι Ακουστικοί Πειραματισμοί: Επειδή σαν μουσικοί δεν μπορούν να ηρεμήσουν, οι Katatonia αποφάσισαν να δοκιμάσουν μια άλλη πλευρά τους. Το “Dethroned & Uncrowned” βγήκε ένα χρόνο μετά το “Dead End Kings” και αποτελεί την ακουστική εκδοχή του. Ήταν όμως τόσο καλό το αποτέλεσμα, που ακολούθησε μια περιοδεία στην οποία έπαιξαν και άλλα τραγούδια από την ιστορία τους με τον ίδιο τρόπο. Ευτυχώς για όλους μας, υπάρχει το οπτικοακουστικό υλικό να μας το θυμίζει. Το “Sanctitude” live album/DVD ηχογραφήθηκε και βιντεοσκοπήθηκε στο υπέροχο Union Chapel του Λονδίνου και κάθε οπαδός της μπάντας αξίζει να το ακούσει και να το δει. Το σκηνικό με τα κεριά και η γενικότερη εμφάνισή τους είναι συγκλονιστική.

Η Συμφωνική Απόπειρα: Πολλές μπάντες αποφασίζουν να περιοδεύσουν στην επέτειο μιας σημαντικής κυκλοφορίας τους. Το έκαναν και οι Katatonia για το “Last Fair Deal Gone Down” σε μια περιοδεία που ήρθε και από τη χώρα μας. Για το αριστουργηματικό “The Great Cold Distance” όμως, έκαναν κάτι διαφορετικό. Το 2016, δέκα χρόνια μετά την κυκλοφορία του, επέλεξαν την Βουλγαρία και συγκεκριμένα την πόλη Plovdiv και το αρχαίο ρωμαϊκό θέατρο που έχει για να παίξουν όλο το album με τη συνοδεία της φιλαρμονικής ορχήστρας της πόλης. Το αποτέλεσμα είναι προφανώς άψογο, η μουσική τους δένει εξαιρετικά με την ορχήστρα, δυστυχώς όμως κυκλοφόρησε μόνο σε μορφή ήχου και όχι σε εικόνα. Υπάρχουν βέβαια κάποια πολύ καλά ερασιτεχνικά clips στο YouTube και πιστεύω ότι κάπου υπάρχει η επαγγελματική βιντεοσκόπηση για μία κανονική κυκλοφορία.

Katatonia02

Οι Ambient/Electronic Μέρες(;): Δύσκολο να το πούμε αν ισχύει. Στο επόμενο album της μπάντας, το “City Burials”, που θα κυκλοφορήσει τον ερχόμενο Απρίλιο η ανακοίνωση λέει ότι η μπάντα θα επιστρέψει στις heavy metal ρίζες της. Στο μοναδικό όμως τραγούδι όμως που έχουν παρουσιάσει έως τώρα (“Lacquer”) απουσιάζουν οι κιθάρες, τα drums και το μπάσο. Αν και έχουν ξανακάνει κάτι παρόμοιο (π.χ. το B-side “Unfurl”), εδώ φαίνεται να είναι κάτι διαφορετικό. Δεν παύει όμως να είναι ένα μαγευτικό ambient/electronic αποτέλεσμα, αφού είπαμε ότι Katatonia και μετριότητα είναι δύο γραμμές παράλληλες. Θα είναι έτσι ο ήχος του επόμενου album ή απλά ένα δείγμα του; Θα μάθουμε σύντομα.

Bonus – Τα Διάφορα Projects: Η μπάντα ουσιαστικά αποτελείται από δύο μέλη, τον Anders “Blakkheim” Nyström (κιθάρες, πλήκτρα, δεύτερα φωνητικά) και τον Jonas Renske (φωνητικά, κιθάρες, πλήκτρα) με διάφορους μουσικούς να συμπληρώνουν την σύνθεση είτε σαν μόνιμοι είτε μόνο για συναυλίες. Πέρα όμως από το βασικό τους συγκρότημα, αξίζει να δούμε και με τι άλλο έχουν ασχοληθεί ή ασχολούνται όλα αυτά τα χρόνια. Ο Nyström από το 1993 έως το 2004 είχε τους Diabolical Masquerade μαζί με τον πολυπράγμονα Dan Swanö, ένα atmospheric avant-garde black metal συγκρότημα που αποτελεί ό,τι πιο διαφορετικό και πειραματικό έχει κάνει ποτέ. Υπήρξε επίσης ιδρυτικό μέλος στους black/thrash/power metallers Bewitched, με τους οποίους έμεινε μόνο για δύο χρόνια. Ο Renske υπήρξε μέλος στους φοβερούς doom/death metallers October Tide από την ίδρυση (1994) μέχρι και τη διάλυσή τους (1999), οι οποίοι επανενώθηκαν το 2009 και συνεχίζουν μέχρι τώρα. Με τον Bruce Soord, ιδρυτή των progressive rockers The Pineapple Thief, διατηρεί το electronic/experimental rock project Wisdom Of Crowds από το 2013 όταν και κυκλοφόρησαν το ομώνυμο ντεμπούτο τους. Τέλος, το πιο γνωστό όνομα αποτελούν οι φοβεροί και τρομεροί Bloodbath, το old-school death metal supergroup το οποίο έφτιαξαν το 1998 και παίζουν μαζί από τότε. Από αυτούς έχουν περάσει μεγάλα ονόματα της σκηνής, όπως οι Dan Swanö, Mikael Åkerfeldt (Opeth), Peter Tägtgren (Hypocrisy, Pain) και εσχάτως ο Nick Holmes των ηρώων τους Paradise Lost. Μιλάμε λοιπόν για δύο μουσικούς οι οποίοι στην πορεία τους μέχρι τώρα έχουν δοκιμάσει πολλά και διάφορα πράγματα με μεγάλη επιτυχία, αφού η ποιότητα και το ταλέντο τους είναι κάτι που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί. Αυτά θα ξεδιπλώσουν σε λίγες μέρες στη σκηνή του Gagarin, αφού μία συναυλία των Katatonia είναι πάντα μία μοναδική εμπειρία.

Γιώργος Τερζάκης