Οι Nemesis του Leif Edling οδήγησαν στην δημιουργία των Candlemass με συνοδοιπόρους τους Mats “Mappe” Bjorkman (κιθάρες) και Mats Ekstrom (τύμπανα). Ο τιτανοτεράστιος Mark Shelton των Manilla Road ήταν αυτός που έπεισε την Black Dragon να υπογράψει τους Σουηδούς, αφού είχε ακούσει το demo με τα “Demon’s Gate” και “Black Stone Wielder”. Το εξώφυλλο σχεδιάστηκε από τον πατέρα του Mats Ekstrom, τα φωνητικά ανέλαβε ως guest ο Johan Langquist και τον Ιούνιο του 1986 εγένετο Επικό Doom Metal.

To “Epicus Doomicus Metallicus”, ένα κολοσσιαίο δημιούργημα, που στιγμάτισε το συγκρότημα, παραμένει κλασσικό ως τις μέρες μας αλλά και για όλες τις μέρες που θα έρθουν.

Το Doom προϋπήρχε και στις 2 πλευρές του Ατλαντικού, με τους Black Sabbath να αποτελούν για πάντα τους νονούς του (καθώς και του heavy metal, και του  stoner, κτλ…), αλλά και τους κορυφαίους εκπροσώπους του είδους (και με Ozzy, και με Dio, αλλά και Tony Martin).

To Doom Metal των Candlemass πήγε το είδος σε άλλο επίπεδο. Τα αργόσυρτα riff, οι γεμάτοι απαισιοδοξία και απελπισία στίχοι, συνδυάστηκαν με τα οπερετικά / βαρύτονα και άκρως συναισθηματικά φωνητικά του Langquist, δημιουργώντας μια μοναδική μελαγχολική/επική ατμόσφαιρα. Ακούγοντας το μεταφέρεσαι σε κάστρα και ποτάμια στο δάσος, ατενίζοντας τα τοπία του βασιλείου σου. Αυτή είναι η δύναμη/καινοτομία του “Epicus Doomicus Metallicus”. Doom σκοτεινό, καταθλιπτικό heavy, δυναμικό, μπολιασμένο μέχρι το μεδούλι με το μαγικό/επικό στοιχείο.

CandlemassInlay

Μαγικές μπάλες, η πύλη των δαιμόνων, ο όρκος του μάγου, και μεγάλοι πρωταγωνιστές η μοναξιά και ο θάνατος. Δεν γίνεται να μην ανατριχιάσεις με τους στίχους του “Solitude” και το riff αυτού του Έπους:

I’m sitting here alone in darkness
Waiting to be free
Lonely and forlorn I’m crying
I long for my time to come
Death means just life
Please let me die in solitude

Μουσικά ο δημιουργός Leif είναι σαν να παίζει δεύτερη κιθάρα με το μπάσο του (πως θα μπορούσε το όργανο του συνθέτη να είναι σε δεύτερη μοίρα…), οι διπλές κιθάρες “δίνουν” απίστευτες μελωδίες, τα riff βαριά και ασήκωτα, τα σόλο εξαιρετικά. Για τα ντραμς τι να πούμε…Αποτελούν την ραχοκοκαλιά του άλμπουμ, όντως σωστά συγχρονισμένα και αργόσυρτα (χωρίς να “σέρνονται”) και συμβάλλουν τα μέγιστα στην σκοτεινή ατμόσφαιρα του δίσκου.

Δεν γνωρίζω εάν είχαν καταλάβει τι ακριβώς δημιουργούσαν εκείνη την εποχή οι Candlemass, o Johan σίγουρα όχι. Χάριν και στην τεράστια φωνή του και το εύρος της (Doom metal φωνητικά με συναίσθημα και έμπνευση από King Diamond!) το άλμπουμ έμελλε να γράψει ιστορία, παρόλα αυτά ο Johan επέλεξε να ακολουθήσει pop καριέρα, ανοίγοντας ταυτόχρονα τον δρόμο στον μοναχό που με την σειρά του θα έγραφε την δική του ιστορία στην κορυφαία περίοδο του συγκροτήματος στα 80’s.

Άλμπουμ κλασσικό, άλμπουμ σταθμός που επανέφερε το είδος στο προσκήνιο, εν μέσω thrash και glam έκρηξης στο metal, αποτέλεσε έμπνευση για Solitude Aeturnus, Cathedral, Electric Wizard και τόσους άλλους.

Όσοι ήμασταν στο Fuzz το 2012 γνωρίζουμε πολύ καλά την απόδοση που μπορεί να πιάσει το συγκρότημα με τον Johan στις τάξεις του. Τότε το “Epicus Doomicus Metallicus” είχε παιχτεί ολόκληρο. Τώρα ο Johan επέστρεψε στην μπάντα, με το πολύ καλό “Door to doom” και η βραδιά της 23ης Νοεμβρίου πάλι στο Fuzz, με το συγκρότημα σε πλήρη απαρτία, τον Leif να έχει επιστρέψει στα live, και ένα best of setlist, είναι αυτό που λέμε άχαστη. Απλά να είστε εκεί για ένα από τα καλύτερα live της σαιζόν!

Κώστας Βουλγαρέλης

Candlemass2019